Η ιστορία της ρετσίνας «Μαλαματίνα» από την Αλεξανδρούπολη και το Πόρτο Λάγος μέχρι την… κόντρα Αρη – ΠΑΟΚ

Έντονες είναι οι αντιδράσεις των φίλων του ΠΑΟΚ μετά την ανακοίνωση από τη γνωστή ρετσίνα «Μαλαματίνα» για την έναρξη της συνεργασίας της με την ΠΑΕ Άρης. Μια εταιρεία οινοποιίας που έφτιαξε το «μύθο» της από τον κόσμο του ΠΑΟΚ και το γνωστό σύνθημα «ΠΑΟΚ, Ρετσίνα, Μαλαματίνα».

Με αρκετή δόση χιούμορ, οι οπαδοί του ΠΑΟΚ σχολίασαν έντονα την εν λόγω συνεργασία, αναγκάζοντας την εταιρεία «Μαλαματίνα» να δημοσιοποιήσει μια… απολογία μέσω της επίσημης σελίδας της στο Facebook, όπου αναφέρεται:

«Αγαπητοί μας φίλοι, η Μαλαματίνα αγαπάει και στηρίζει τον ΠΑΟΚ. Και μαζί με τον ΠΑΟΚ στηρίζει όλον τον ελληνικό αθλητισμό. Φέτος, είμαστε δίπλα στον Εορδαϊκό, στον Απόλλωνα Περιστερίου, στον ΠΑΟ Δουμπιών, στον Άρη και στην Εθνική Ελλάδος ποδοσφαίρου. Παλαιότερα έχουμε στηρίξει τον Ηρακλή, στο μπάσκετ και στο ποδόσφαιρο, και πολλές άλλες μικρές και μεγάλες ομάδες. Πιστεύουμε και θα συνεχίσουμε να πιστεύουμε ότι όλα τα αθλήματα χρειάζονται στήριξη. Σας ευχαριστούμε που είστε δίπλα μας και ελπίζουμε να συνεχίσετε να είστε γιατί η Μαλαματίνα ενώνει. Μια ζωή!».

Μάλιστα, ο Γιώργος Σαββίδης δέχθηκε και πολλά μηνύματα που του ζητούσαν να φτιάξει το δικό του brand ρετσινας που θα «αγκαλιάσουν» οι «ασπρόμαυροι». Μάλιστα, η ιδέα φαίνεται πως του άρεσε ιδιαιτέρως, καλώντας τον κόσμο να ψηφίσει μέσω γκάλοπ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με τα νούμερα να είναι συντριπτικά υπέρ της υλοποίησης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ρετσίνα «Μαλαματίνα» έχει άρρηκτα συνδεδεμένη την ιστορία της με την Θράκη και το 2020 θα συμπληρώσει 125 χρόνια ζωής. Ήταν το 1895 όταν η οικογένεια Μαλαματίνα δημιούργησε στην Αλεξανδρούπολη το πρώτο της οινοποιείο, χωρίς κανείς τότε να υπολογίζει πόσο μακριά θα φτάσει η ιστορία.

Παρά την προσπάθεια δυσφήμισής της από αυτούς που θεωρούν το κλασικό κρασί ως κάτι ανώτερο, η ρετσίνα άντεξε και αντέχει στη συνείδηση των Ελλήνων καταναλωτών. Ειδικά των νέων, καθώς γενιές και γενιές τώρα συνδέουν με τη ρετσίνα «Μαλαματίνα» τις καλύτερες αναμνήσεις τους. Τα γλέντια, τις παρέες, τις εκδρομές, τους έρωτες. Για αυτό και το 2020 η «Μαλαματίνα» ετοιμάζεται να γιορτάσει 125 χρόνια επώνυμης ζωής με εκδηλώσεις και γεγονότα σε πολλές περιοχές της χώρας –αρχής γενομένης από τη Βόρεια Ελλάδα- ώστε αφενός να τιμήσει την επέτειο και αφετέρου να ξανασυστηθεί στους καταναλωτές, οι οποίοι εξακολουθούν να την τιμούν στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Η… προϊστορία της ρετσίνας «Μαλαματίνα» ξεκινάει στο ακόμη πιο μακρινό 1860 στην Τένεδο, που ακόμη έσφυζε από ζωή και την κατοικούσαν κυρίως Έλληνες. Εκεί, στο άνυδρο έδαφος του νησιού, ελληνικές οικογένειες παράγουν εξαιρετικά τσαούσια, δηλαδή σταφύλια που ήταν γνωστά για το άρωμά τους και γενικότερα την ποιότητά τους.

Ανάμεσα στους καλλιεργητές και ο Ευστράτιος Μαλαματίνας, υπεύθυνος για τα οικογενειακά αμπέλια. Λίγες δεκαετίες αργότερα ο γιός του Κωνσταντίνος Μαλαματίνας ιδρύει το πρώτο οινοποιείο της οικογένειας στην Αλεξανδρούπολη, όπου είχε ήδη εγκατασταθεί η οικογένεια προβλέποντας στην ουσία πολλά από τα δυσάρεστα της ιστορίας που θα ακολουθούσαν.

Το οινοποιείο ονομάζεται «Η Τένεδος», αφού άλλωστε τα σταφύλια που υποδέχεται είναι από τους αμπελώνες της οικογένειας στο νησί. Στην ουσία αποτελεί τη βάση πάνω στην οποία εξελίσσεται η οινοποιητική και επιχειρηματική ιστορία της οικογένειας «Μαλαματίνα» μέχρι σήμερα, εδώ και τέσσερις γενιές. Την ίδια εποχή ο Κωνσταντίνος Μαλαματίνας, που αποδεικνύεται δαιμόνιος έμπορος, διασχίζει το Αιγαίο με το καράβι του «Μερσίνη» εφοδιάζοντας διάφορα ελληνικά λιμάνια με τα προϊόντα του, σταφύλια και –κυρίως- κρασί.

Η Μικρασιατική Καταστροφή και η προσάρτηση της Ίμβρου και της Τενέδου στην Τουρκία, εξαναγκάζει την οικογένεια να αποχωριστεί τα ιδιόκτητα αμπέλια της και να στραφεί στα μεγάλα οινοπαραγωγικά κέντρα της χώρας. Ο Κωνσταντίνος ταξιδεύει σε όλα τα αμπελοχώρια της Ελλάδας και αποκτά στέκι στο Πόρτο Λάγος, ανάμεσα στην Ξάνθη και την Κομοτηνή αλλά και στην Αυλίδα Βοιωτίας, όπου αξιοποιεί την τοπική παραγωγή σταφυλιών, την ποικιλία «Σαββατιανό».

Τη δεκαετία του ’40 αναλαμβάνει ο γιος του Ευάγγελος, με σπουδές χημικού και οινολόγου αλλά και διακατεχόμενος από τον ίδιο ζήλο και πάθος για την επιχείρηση. Είναι αυτός που θα τελειοποιήσει και θα σταθεροποιήσει τη γεύση και το άρωμα της ρετσίνας καθώς θα εισάγει την επιστημονική γνώση στην παραγωγή κρασιού, εκσυγχρονίζοντας και αναβαθμίζοντας την παραγωγική διαδικασία. Ωστόσο η μεγαλύτερή του συμβολή είχε να κάνει με την καθιέρωση, το 1957, της «εμφιάλωσης ευρείας κατανάλωσης», όντας ο πρώτος που εμφιαλώνει τη ρετσίνα στη γνωστή φιάλη. Η καινοτομία αυτή, πέρα από τα φανερά οικονομικά οφέλη είχε και κοινωνικά, καθώς πλέον είναι δυνατή η απορρόφηση όλης της παραγωγής των αμπελουργών. Πλέον το ελληνικό παραδοσιακό κρασί έχει ταυτότητα και σήμα, με τον ίδιο να δέχεται τα συγχαρητήρια από το Γενικό Χημείο του Κράτους καθώς και τιμητικό έπαινο από τους συναδέλφους του, της Ενώσεως Ελλήνων Χημικών.

Είναι η εποχή που η «ρετσίνα» και η οινοποιεία Μαλαματίνα αρχίζουν ήδη να καταγράφονται στη συνείδηση των καταναλωτών ως ταυτόσημες έννοιες, ανοίγοντας διάπλατα τους επιχειρηματικούς ορίζοντες της οικογένειας. Τότε γεννιέται και το θρυλικό μέχρι σήμερα σήμα με το ανθρωπάκι και το κλειδί. Ο αστικός μύθος, που ενδέχεται να μην απέχει και πολύ από την πραγματικότητα, είναι ότι το σήμα που αντέχει μέχρι σήμερα αποτελεί ιδέα του αξέχαστου ηθοποιού Νίκου Σταυρίδη, προσωπικού φίλου του Ευάγγελου Μαλαματίνα, ο οποίος υποστήριζε ότι «Η Μαλαματίνα είναι το κλειδί στο στομάχι μου!». Άλλωστε μια από τις πιο γνωστές ανά τις δεκαετίες διαφημιστική καμπάνια της Μαλαματίνας έχει ως πρωταγωνιστή το Νίκο Σταυρίδη.

Εντωμεταξύ, τη δεκαετία του ’80 έχει έρθει πια το πλήρωμα του χρόνου για την ανάμειξη της τέταρτης γενιάς, του Κωνσταντίνου Μαλαματίνα, ο οποίος εργάστηκε πολλά χρόνια δίπλα στον πατέρα του, και της συζύγου του Κατερίνας, στη διοίκηση της επιχείρησης. Με τις παρεμβάσεις της, η τέταρτη γενιά θα θέσει τα αναπτυξιακά θεμέλια για την εταιρεία όπως τη γνωρίζουμε σήμερα. Γίνονται νέες επενδύσεις στον τομέα της οινοποίησης αλλά και στον τομέα της εμφιάλωσης με την ανέγερση στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης του μεγαλύτερου εμφιαλωτηρίου οίνου στην Ελλάδα και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη, δυναμικότητας 40.000 φιαλών την ώρα.

Πλέον η ρετσίνα Μαλαματίνα μπαίνει σε κάθε ελληνικό σπίτι. Δε λείπει από κανένα φοιτητικό, παρεϊστικο, φιλικό ή οικογενειακό τραπέζι. Είναι χαρακτηριστικά τα τηλεοπτικά σκετς του Λάκη Λαζόπουλου, στα οποία η Μαλαματίνα συντροφεύει ανήσυχους νέους και κινητικούς φοιτητές. Αλλά και ανάλογα τηλεοπτικά στιγμιότυπα και αναφορές με τον Σταρόβα, τον Αρναούτογλου και άλλους της μικρής οθόνης.

Κάπως έτσι φθάνουμε μέχρι σήμερα με τη «Μαλαματίνα» να εξακολουθεί να αποτελεί το συνώνυμο της ρετσίνας στην Ελλάδα και όπου υπάρχουν Έλληνες, αλλά και ξένοι μερακλήδες. Πρόσφατα η «Μαλαματίνα» ήταν καταχωρημένη σε κατάλογο πολυτελούς εστιατορίου στο Σαν Φρανσίσκο, έναντι της –εξωφρενικής και τα ελληνικά δεδομένα- τιμής των 32 δολαρίων το μπουκάλι! Στην καλύτερη χρονιά της η εταιρία διέθεσε στην ελληνική και ξένη αγορά –οι εξαγωγές της φτάνουν σε 25 χώρες- 50.000.000 μπουκάλια ρετσίνα Μαλαματίνα, ενώ για το 2019 που είναι μια ανοδική σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά η παραγωγή θα φτάσει τα εννέα εκατομμύρια τόνους.

Σήμερα, με την πέμπτη γενιά –της Καρολίνας και της Στεφανίας Μαλαματίνα, αμφότερες με σπουδές στο εξωτερικό- προ των πυλών, η Οινοποιία Μαλαματίνα, έχοντας διευρύνει την προϊοντική της γκάμα με την παραγωγή οίνου σε συσκευασία bag in box καθώς και την εκμετάλλευση των πηγών «Δουμπιά» και «Ξινό νερό», έχει τη δυνατότητα να παράγει και να αποθηκεύει σε όλα τα οινοποιία που διαθέτει 40.000 τόνους κρασιών, όντας μια από τις μεγαλύτερες και δυναμικότερες ελληνικές εταιρείες, με παρουσία εσχάτως και στο εξωτερικό, στο χώρο του κρασιού.

Η ρετσίνα Μαλαματίνα, που το 2020 θα γιορτάσει τα 125 χρόνια από την ίδρυσή της, βραβεύτηκε φέτος ως ένα από τα «Αιωνόβια Brands 2019» σε εκδήλωση που διοργανώθηκε από το οικονομικό περιοδικό «The Business Review», υπό την αιγίδα των ΣΕΒ, ΕΒΕΑ, και ΣΕΛΠ. Ο Κωνσταντίνος Μαλαματίνας, ο οποίος ανέκτησε τα ηνία της εταιρείας στα τέλη του 2015, υλοποιεί ένα σχέδιο συνολικής αναδιάρθρωσής της, οραματιζόμενος ένα μέλλον αντάξιο της ιστορίας της. Νέα προϊόντα με συνέπεια στην παράδοση και στην ποιότητα, στρατηγικές συνεργασίες και αύξηση των εξαγωγών είναι οι προτεραιότητες της εταιρείας, σύμφωνα με τον κ. Μαλαματίνα, ο οποίος δηλώνει υπερήφανος συνεχιστής μιας παράδοσης και τεχνογνωσίας που εδώ και περισσότερο από έναν αιώνα άντεξε στον χρόνο και παρέμεινε ο ηγέτης στη ρετσίνα. Επόμενος σταθμός, η Μαλαματίνα να συμπεριληφθεί στις wine list των καλύτερων εστιατορίων του κόσμου. Μένει να φανεί αν θα σταθεί εμπόδιο σε αυτά τα σχέδια η αντίδραση των οπαδών του ΠΑΟΚ μετά την ανακοίνωση της χορηγικής σχέσης με τον Άρη…