Ο νυν Υπουργός Δικαιοσύνης Γιώργος Φλωρίδης υπήρξε πρωτοετής φοιτητής στη Νομική σχολή του Δ.Π. Θράκης, πρώτος πρόεδρος του Συλλόγου φοιτητών και πολύ αγαπητός σε όλους.
Με το θάρρος μιάς κοινής πορείας θα μου επιτρέψει να καταθέσω ορισμένες σκέψεις-προτάσεις, με βάση την εμπειρία μου στο χώρο της Νομικής επιστήμης και των Νομικών σχολών.
Το θεωρητικό πλαίσιο των απόψεών μου συγκροτείται από τη βεβαιότητά μου ότι η Δικαιοσύνη δεν αποτελεί τον σιδηρούν βραχίονα της Εξουσίας, δεν συναλλάσσεται με ιδιωτικά συμφέροντα και δεν φοβάται το οργανωμένο έγκλημα. Ο δε Δικαστής δεν είναι ένας επιμετρητής ποινών αλλά ο εκφραστής ενός πολιτισμού, νομικού κι όχι μόνον.
Οι προτάσεις:
1. Η Σωφρονιστική πολιτική πρέπει να επιστρέψει στο Υπουργείο Δικαιοσύνης γιατί η κοινωνική επανένταξη, ως στόχος του εγκλεισμού, δεν συνιστά στοιχείο δημόσιας τάξης
2. Η επιλογή των Προέδρων των Ανωτάτων δικαστηρίων πρέπει να γίνεται, ύστερα από πρόταση μικτής επιτροπής ειδικών (π.χ πρώην υπουργοί, πρώην ανώτατοι δικαστικοί, καθηγητές πανεπιστημίου κλπ)
3. Τα των Νομικών σχολών και νομικών επαγγελμάτων πρέπει να επανεξετασθούν από κοινού από τα ΑΕΙ, το Υπουργείο Παιδείας, το Υπουργείο Δικαιοσύνης και τους οικείους φορείς (Δικηγόρων, Δικαστών κλπ)
4. Το όλο σύστημα του Δικαίου των Ανηλίκων πρέπει να επαναξιολογηθεί (από τους χώρους κατάθεσης μαρτυρίας μέχρι την ίδρυση Μονάδων Μέριμνας Νέων αντί για καταστήματα κράτησης)
5. Το πρόγραμμα της Σχολής Δικαστών πρέπει να ενισχυθεί πολύ σε ζητήματα Εγκληματολογίας, Κοινωνιολογίας, Ψυχολογίας, τα οποία να διδάσκουν οι ειδικοί των κλάδων (και με σεμινάρια ρόλων)
6. Αν είναι δύσκολη νομοτεχνικά η τυποποίηση του εγκλήματος της διαφθοράς, τουλάχιστον να τιμωρείται «η διακίνηση επιρροής» (traffic d’influence), για να περιοριστεί το ρουσφέτι των ισχυρών και διαπλεκόμενων
7. Ένα ευρωπαϊκό συνέδριο στην Αθήνα με θέμα «Τεχνητή νοημοσύνη και Δικαιοσύνη» θα έδινε το μήνυμα της τεχνολογίας με ανθρώπινο πρόσωπο και με δικο-νομικές αξίες
Προφανώς οι παραπάνω επισημάνσεις δεν είναι ούτε οι μοναδικές, ούτε ίσως και οι πλέον επείγουσες, αλλά πιστεύω ότι ο παλιός καλός μου μαθητής δεν θα χάσει το χρόνο του μελετώντας τις απόψεις του δασκάλου. Καλή επιτυχία!