Δυο μέρες πριν τις βουλευτικές εκλογές ξεκίνησε με όλες τις τιμές η Ξάνθη την προετοιμασία της για τη νέα σεζόν, με πολλά νέα πρόσωπα στο ρόστερ της και ενώ αναμένονται αρκετές νέες αφίξεις επίσης. Η πρεμιέρα αυτή συνδυάστηκε με την επιστροφή του Μπάμπη Κυρλίδη στην ΠΑΕ (είχε καθήκοντα στην παρουσίαση του Κίκο Ραμίρεθ) καθώς και με την πρόσληψη της εντυπωσιακης Μαρία Σότο Γκονζάλεθ (που γνωρίζοντας άπταιστα τόσο τα ελληνικά όσο και τα ισπανικά ανέλαβε να κάνει τις απαραίτητες μεταφράσεις για λογαριασμό του προπονητή της Ξάνθης).
Η περίπτωση του Κυρλίδη χαροποίησε πολύ κόσμο, όχι μόνο στην Ξάνθη αλλά και στην γειτονική Κομοτηνή, όπου έχει πολλούς φίλους από το πέρασμά του στον Πανθρακικό, αλλά και στην Αθήνα (δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι του ευχήθηκαν δημόσια ακόμα και οι άνθρωποι που διαχειρίζονται τις δημόσιες σχέσεις της Λίγκας και συνολικά όλου του πρωταθλήματος). Το ίδιο όμως ισχύει και με την Γκονζάλεθ, για την οποία ειδικά τα μέσα ενημέρωσης της Αθήνας έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Μάλιστα, μια μεγάλη αλήθεια είναι ότι η Μαρία κατάφερε κάτι που λίγοι επιτυγχάνουν. Μέσα ενημέρωσης που πρόσκεινται στον Ιβάν Σαββίδη και μέσα ενημέρωσης που πρόσκεινται στον Βαγγέλη Μαρινάκη λύγισαν μπροστά στα κάλη της και φρόντισαν να παρουσιάσουν εκτενή φωτογραφικά αφιερώματα στο πρόσωπό της. Με όμορφες φωτογραφίες που αλίευσαν από το προσωπικό της προφίλ στο facebook και σχόλια όπως ότι «η μεταφράστρια της Ξάνθης έκλεψε τις εντυπώσεις με την ομορφιά της» (που είχε το in.gr) μεχρι το πιο λαϊκό «η μεταφράστρια του Ραμίρεθ είναι άλλη κλάση» (που είχε το sdna).
* * * * *
Σε εκείνη την πρεμιέρα ωστόσο η Ξάνθη είχε και πέντε υψηλούς προσκεκλημένους. Εκτός από τους ντόπιους δημοσιογράφους που βρέθηκαν στην παρουσίαση του Ραμίρεθ (όχι μόνο του αθλητικού ρεπορτάζ, μέχρι και εκδότης μιας από τις μεγαλύτερες εφημερίδες της Ξάνθης έδωσε το “παρών”), αίσθηση προκάλεσε ότι υπήρξαν και πέντε απεσταλμένοι. Βέβαια, απεσταλμένοι με την κλασική έννοια του όροι, που τα μέσα ενημέρωσης που δουλεύουν βάζουν τα χρήματα και τους στέλνουν για ρεπορτάζ, δεν ήταν. Προσκεκλημένοι της ΠΑΕ ήταν, που μάλιστα όχι απλά ήρθαν στην Ξάνθη, φιλοξενήθηκαν στα Πηγάδια και ταϊστηκαν στο Σαλέ, αλλά είχαν το προνόμιο να βρεθούν για αρκετή ώρα σε ένα ιδιωτικό δείπνο με τα κορυφαία στελέχη της, από τον πρόεδρο κι διευθύνοντα σύμβουλο Άρη Πιαλόγλου μέχρι τον τεχνικό διευθυντή Γιάννη Παπαδημητρίου.
Λοιπόν, στα Πηγάδια βρέθηκαν από την Θεσσαλονίκη ο Γιάννης Πάγκος και ο Θωμάς Μίχος, από την Αθήνα ο Πάνος Βόγλης, ο Φώτης Καρακούσης και ο Ευάγγελος Μίχος, εκπροσωπώντας διαφορετικά ΜΜΕ ο καθένας. Ο Πάγκος είναι ιδιαίτερα γνωστός στους Θρακιώτες, εργάζεται στη Nova και μετέδιδε πολλούς αγώνες της ομάδας όταν τα δικαιώματά της ήταν στο συνδρομητικό, ενώ είχε επιλεγεί ως παρουσιαστής και στην εκδήλωση για τα 50 χρόνια από την ίδρυση του ΑΟΞ. Ο Ευάγγελος Μίχος είναι ένα άλλο μεγάλο όνομα της δημοσιογραφικής πιάτσας, εξ Αθήνας, που υπογράφει την στήλη «το Ευαγγέλιο» στο Sport24. Ο Πάνος Βόγλης αρθρογραφεί επίσης στο Sport24 αλλά κυρίως είναι από τα βασικά στελέχη του αθλητικού τμήματος του Open, ο Καρακούσης αποτελεί από τα βασικά γρανάζια της ιστοσελίδας Gazzetta ενώ ο Θωμάς Μίχος είναι από τους ανταποκριτές που έχει στη Θεσσαλονίκη το Sdna.
Όπως γίνεται αντιληπτό, η ΠΑΕ επέλεξε να κάνει δώρο με την αφορμή της πρώτης της Ξάνθης, ένα ταξιδάκι αναψυχής στην Ξάνθη στους πέντε αυτούς δημοσιογράφους, αν και για την ακρίβεια μάλλον οι προσκλήσεις δόθηκαν στα πέντε κορυφαία ηλεκτρονικά αθλητικά μέσα ενημέρωσης και αυτά με την σειρά τους αποφάσισαν ποιους θα στείλουν. Ουσιαστικά εκπροσωπήθηκαν οι τρεις από τις μεγαλύτερες αθλητικές ιστοσελίδες (Gazzetta, Sport24 και Sdna) και τα δυο κανάλια που δίνουν έμφαση στα σπορ (Open, Nova). Σε μια δεύτερη ανάλυση, ουσιαστικά επιχειρήθηκε να υπάρχει εκπροσώπηση από τα μεγαλύτερα αθλητικά μέσα ενημέρωσης που διαμορφώνουν και την κοινή γνώμη. Έστω και αν αυτή η παρουσίαση του Ραμίρεθ και η πρώτη προπόνηση δεν αναδείχθηκε ιδιαίτερα από τα συγκεκριμένα μέσα.
Αίσθηση προκαλεί βέβαια η απουσία κάποιων άλλων. Ας πούμε, δεν εκπροσωπήθηκε σε αυτό το κλειστό γκρουπ η ΕΡΤ, που έχει άλλωστε και τα τηλεοπτικά δικαιώματα της Ξάνθης. Το ρεπορτάζ της παρουσίασης Ραμίρεθ και της πρεμιέρας της Ξάνθης καλύφθηκε από τον τοπικό ανταποκριτή Πάνο Ζιώγα, δεν ήρθε όμως κανένας απεσταλμένος είτε από Αθήνα είτε από Θεσσαλονίκη. Επίσης, προτιμήθηκαν θεωρητικά ουδέτερα μέσα ενημέρωσης ή μέσα που ανήκουν ή έχει αναφερθεί ότι έχουν σχέσεις με τον Ιβάν Σαββίδη ενώ αντιθέτως δεν φάνηκε να υπήρξε σπουδή να φιλοξενηθούν και εκπρόσωποι από τα ΜΜΕ που ανήκουν ή έχουν σχέσεις με τον Βαγγέλη Μαρινάκη. Με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό.
Τέλος, και οι πέντε «απεσταλμένοι» στην Ξάνθη για την παρουσίαση του Κίκο Ραμίρεθ και την πρώτη της Ξάνθης εκπροσωπούσαν ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης. Κανείς δεν εκπροσωπούσε κάποια εφημερίδα – αν και δόξα τω Θεώ στην Ελλάδα έχουμε κάμποσες. Δείγμα ότι και για την ΠΑΕ και τους ιθύνοντές της πλέον δεν μετράει τόσο το τι γράφει ο έντυπος Τύπος αλλά το τι αναφέρουν τα διάφορα sites. Είναι άλλωστε κοινό μυστικό ότι στην σύγχρονη εποχή τα διαδικτυακά μέσα ενημέρωσης έχουν πλέον μεγαλύτερη διείσδυση στο αναγνωστικό κοινό και τα ρεπορτάζ τους φτάνουν μέσω του ίντερνετ σε περισσότερο κόσμο.
* * * * *
Όπως έγινε αντιληπτό, η νέα τάξη πραγμάτων στην ομάδα θέλει να ελέγχει την ενημέρωση που βγαίνει προς τα έξω. Με δύο τρόπους γίνεται αυτό. Ο πρώτος είναι με το να υπάρχει καθημερινή και συχνή επίσημη ενημέρωση, ώστε να συγκεντρώνεται εύκολα η ύλη από αυτούς που την αναζητούν και να μην χρειάζεται να ψάξουν οι ίδιοι και πιθανότατα να ανακαλύψουν πράγματα που δεν θα άρεσαν στην ΠΑΕ να βγουν προς τα έξω. Ο δεύτερος είναι, για την απευκταία περίπτωση που θα συμβεί αυτό, να έχουν καλές σχέσεις οι ιθύνοντες της ΠΑΕ με τα ΜΜΕ και τους δημοσιογράφους που θεωρούνται διαμορφωτές της κοινής γνώμης. Ετσι ώστε να προλάβουν καταστάσεις.
Η λογική είναι απλή. Ο κόσμος θα μαθαίνει μόνο ό,τι επιθυμεί η ΠΑΕ και θα υπάρχουν δυο ζώνες άμυνας, που λένε και οι προπονητές στο ποδόσφαιρο. Ακόμα και στραβή να γίνει και κάποια αρνητική πληροφορία να βγει παραέξω, εφόσον δεν προβληθεί από τα σημαντικά ΜΜΕ θα είναι σα να μην βγήκε ποτέ. Στο πλαίσιο αυτό, θα έχει ενδιαφέρον πλέον για τις μελλοντικές εξελίξεις, ιδίως σε σχέση με το ιδιοκτησιακό, να φιλτράρουμε όσα διαβάζουμε και να ελέγχουμε από ποιον δημοσιογράφο και από ποιο μέσο τα διαβάζουμε, γιατί το παιχνίδι συχνά είναι πολύ πιο ύπουλο σε σχέση με αυτό που φαίνεται.
Πάντως, με δεδομένα όλα αυτά, είναι ίσως λογικό ότι η μόνη φορά που το φετινό καλοκαίρι την πάτησε το επικοινωνιακό επιτελείο της Ξάνθης και βγήκε παραέξω κάτι που δεν έπρεπε, οφείλεται σε εφημερίδα. Από έντυπο βγήκε η πρώτη κακή για την Ξάνθη είδηση και όχι από κάποιο από τα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης – και δη αυτά που φιλοξενήθηκαν στα Πηγάδια. Πρόκειται για την πληροφορία ότι «ξένος παίκτης ξεναγήθηκε στα Πηγάδια αλλά έφυγε χωρίς να υπογράψει». Ότι «ήρθε, είδε κι απήλθε από την Ελλάδα», χωρίς να υπογράψει στην ΠΑΕ Ξάνθη που τον έφερε στην χώρα. Εγραψε επι λέξει η «Ωρα για σπορ», κιτρινόμαυρων ως γνωστών αισθημάτων: «Οι Θρακιώτες ακόμα το…φυσάνε και δεν κρυώνει το μεταγραφικό “ναυάγιο” με παίκτη που έφεραν στα Πηγάδια, τον φιλοξένησαν για πέντε ημέρες και στο τέλος αντί για την υπογραφή τους είπε… “άντε γεια”».
Εφόσον η πληροφορία ισχύει, που δεν υπάρχει λόγος δηλαδή να την αμφισβητήσω από την στιγμή που δεν έχει υπάρξει καμία διάψευση, το λες και… χυλόπιτα. Αλλά όλως τυχαίως, ενώ υποτίθεται ότι οι κορυφαίες πολυδιαφημισμένες αθλητικές ιστοσελίδες περνάνε από σκάνινγκ κάθε πρωί τις αθλητικές εφημερίδες και αναπαράγουν τις σημαντικές ειδήσεις που αυτές δημοσιεύουν, η συγκεκριμένη πληροφορία δεν αναπαρήχθη από άλλα μέσα ενημέρωσης.
Μικρή λεπτομέρεια: το επίμαχο δημοσίευμα έγινε μόλις 2-3 εικοσιτετράωρα μετά την επίσημη πρεμιέρα της Ξάνθης και την προαναφερθείσα «φιλοξενία» των εκπροσώπων των ηλεκτρονικών μέσων ενημέρωσης στα Πηγάδια. Και φυσικά η «Ωρα» όπως και οι υπόλοιπες εφημερίδες, δεν ήταν ανάμεσα στους προσκεκλημένους…
Ο Αθλητάμπουρας