Στις 14 Ιουλίου, η Νίκη της Σαμοθράκης στη θέση της

– Ο διευθυντής του Λούβρου, Ζαν-Λικ Μαρτινέζ, ήρθε στην Αθήνα με καλές ειδήσεις. Περίπου έναν χρόνο κράτησε η συντήρηση του περίφημου αγάλματος και κόστισε 4 εκατ. ευρώ. Οι Γάλλοι θα το ξαναστήσουν στην κορυφή της σκάλας Νταρί ανήμερα της εθνικής επετείου τους.

 

Τη 14η Ιουλίου, ημέρα εθνικής επετείου της Γαλλίας, θα στηθεί και πάλι η Νίκη της Σαμοθράκης στη θέση της, στην κορυφή της σκάλας Νταρί στο Λούβρο. Το άγαλμα, από τα εμβληματικότερα έργα του μουσείου, βρίσκεται στα χέρια των ειδικών συντηρητών που ανέλαβαν να το απαλλάξουν από τη ρύπανση της σκόνης και να αποκαλύψουν το λευκό παριανό μάρμαρο. «Τρελή περιπέτεια και πολυδάπανο έργο» χαρακτήρισε τη συντήρησή του ο 49χρονος διευθυντής του Λούβρου, Ζαν-Λικ Μαρτινέζ, στη διάλεξη που έδωσε το βράδυ της Τρίτης, προσκεκλημένος του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών, με θέμα «Η Νίκη της Σαμοθράκης στο Μουσείο του Λούβρου».
 
Επικεφαλής του τμήματος ελληνικών, ετρουσκικών και ρωμαϊκών αρχαιοτήτων, λάτρης της Ελλάδας -μιλάει αρχαία και νέα ελληνικά-, ο Ζαν-Λικ Μαρτινέζ αποτέλεσε προσωπική επιλογή του Φρανσουά Ολάντ και είναι από τους νεότερους διευθυντές του Λούβρου, στο τιμόνι του οποίου βρίσκεται από την άνοιξη.
 
Η συντήρηση της Νίκης της Σαμοθράκης απαίτησε ιδιαίτερη προσοχή και φυσικά την ενεργό συμμετοχή του διευθυντή. Χρειάστηκαν δύο μελέτες, πολύωρες συζητήσεις και περίπου 4 εκατομμύρια ευρώ. Από αυτά, τα 3 εκατ. κάλυψαν τρεις οικονομικοί κολοσσοί της Γαλλίας και το ένα συγκεντρώθηκε από την καμπάνια που διοργανώθηκε μέσα από το σάιτ του μουσείου.

 Αγαλμα των ελληνιστικών χρόνων (220-185 π.Χ.), με ύψος 2,27 μέτρα (μαζί με το σύμπλεγμά του φτάνει τα 5,57 μ.) και βάρος δύο τόνους, έπρεπε να αποκολληθεί από τη σαν μαρμάρινη πλώρη πλοίου βάση του. Κι αυτή επίσης αποσυναρμολογήθηκε -αποτελείται από 23 μέρη- και συμπληρώθηκε από ξεχασμένα θραύσματα που βρίσκονταν στις αποθήκες του Λούβρου. Οπως είπε ο Ζαν-Λικ Μαρτινέζ, οι έρευνες αποκάλυψαν ότι η Νίκης της Σαμοθράκης κατά την αρχαιότητα είχε χρώμα, καθώς εντοπίστηκαν υπολείμματα από μπλε αιγυπτιακό στο κάτω μέρος του χιτώνα και στο αριστερό φτερό. Η συντήρηση αποκάλυψε επίσης ότι το γλυπτό δεν φέρει στοιχεία φθοράς καιρικών συνθηκών, γεγονός που ερμηνεύεται από το ότι ήταν προφυλαγμένο σε στεγασμένο χώρο.

Ωστόσο η συντήρηση έφερε στο φως φθορές από σωστικές επεμβάσεις, ίχνη από σαπούνι και λάδι που χρησιμοποιήθηκαν παλαιότερα, όπως και φθορές που προκλήθηκαν στις πτυχώσεις από τα σχοινιά που τη μετέφεραν κατά τη διάρκεια της σωστικής επιχείρησης από τους ναζί στον Β Παγκόσμιο Πόλεμο. Η σημασία που έδωσε το Λούβρο στη συντήρηση του αγάλματος, αλλά και το γεγονός ότι η επανατοποθέτησή του θα γίνει τη 14η Ιουλίου αποδεικνύουν, όπως είπε ο διευθυντής του Λούβρου, τη σημασία που δίνουν οι Γάλλοι στο μοναδικό άγαλμα που χάρισε άγνωστος Ελληνας γλύπτης στην παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά.

Μαζί με τη Νίκη συντηρήθηκε και η σκάλα Νταρί, την οποία ανεβαίνουν περίπου 7 από τα 10 εκατ. επισκεπτών που περνούν κάθε χρόνο από το Λούβρο, ένα από τα πλουσιότερα και παλαιότερα μουσεία του κόσμου. Κι είναι πραγματικά συγκινητικό να βλέπεις το πλήθος των ανθρώπων απ’ όλα τα σημεία της Γης να στέκεται με θρησκευτική προσήλωση για να θαυμάσει το άγαλμα που βρέθηκε στο Ιερό των «Μεγάλων Θεών» στη Σαμοθράκη, το 1884.