Θα παίζεται το επόμενο νέο άθλημα των Ολυμπιακών Αγώνων σε… υπολογιστή;

Εδώ και λίγα χρόνια, πολύς λόγος γίνεται για το αν τα βιντεοπαιχνίδια, που αποκαλούνται πλέον eSports, είναι ικανά να ανέβουν σε κύρος και να φτάσουν να τα βλέπουμε σε επίπεδο Ολυμπιακών Αγώνων.

Σε αυτό που θα μπορούσε να είναι το επόμενο μεγάλο Ολυμπιακό άθλημα, οι συμμετέχοντες συχνά δεν ιδρώνουν. Δεν αγκομαχούν, δεν φέρνουν το σώμα τους στα όριά του, δεν σηκώνονται καν από τις καρέκλες τους. Τα οργανωμένα ανταγωνιστικά τουρνουά videogames δεν υπήρχαν καν με την επίσημη έννοια esports μέχρι τη δεκαετία του 2010. Κάθε χρόνο η δημοφιλία της βιομηχανίας αυξάνεται και πλέον προσελκύει περισσότερους από 500 εκατομμύρια θεατές κάθε έτος, ενώ αποφέρει έσοδα άνω του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων.

Πολλοί ίσως να μην καταλάβουν την ψυχαγωγία και τη διασκέδαση που αντλεί κάποιος παρακολουθώντας άλλους να παίζουν βιντεοπαιχνίδια, όμως αν κοιτάξουν γύρω τους, δεν θα δυσκολευτούν να καταλάβουν. Υπάρχουν εκατομμύρια θεατές σε διάφορα τουρνουά ανά τον κόσμο, όπως το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα DOTA ή ζωντανά τουρνουά πόκερ με παίκτες-είδωλα, και άλλα λιγότερο δημοφιλή χόμπι, όπως είναι τα βελάκια ή το tetris.

Φυσικά και η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή έχει στραμμένα τα μάτια της πάνω τους. Όμως, πολλά είναι τα εμπόδια που εμποδίζουν τη ΔΟΕ να εγκρίνει επίσημα τα esports ως άθλημα. Ένα από αυτά είναι ότι δεν υπάρχει κάποιος παγκόσμιος κυβερνητικός φορέας, τον οποίο απαιτεί η ΔΟΕ για να εγκρίνει κάποιο άθλημα. Ακόμη, ένα επιπλέον πρόβλημα είναι ότι πολλά από τα πιο δημοφιλή παιχνίδια esports στον κόσμο, όπως το League of Legends και το Counter Strike, είναι βίαια και έτσι παραβιάζουν τις πρεσβευόμενες Ολυμπιακές αξίες της φιλίας και του σεβασμού. 

Ωστόσο, η δημοτικότητα δεν είναι αρκετός λόγος για να μπουν τα esports στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Αν και ανταποκρίνονται στα περισσότερα από τα κριτήρια ένταξης της ΔΟΕ, με διεθνή ομοσπονδία και ασκούμενοα σε πολλές χώρες, υπάρχει ένα θεμελιώδες ερώτημα: είναι τα esports αρκετά σωματικά για να θεωρούνται άθλημα;

Οι παίκτες των Esports μπορεί να μην είναι αθλητές με την παραδοσιακή έννοια, αλλά πολλοί προπονούνται σαν να είναι. Η δραστηριότητά τους περιλαμβάνει αναμφίβολα συντονισμό χεριού-ματιού, επιδεξιότητα, ομαδική εργασία και ψυχική αντοχή. Το ανταγωνιστικό παιχνίδι απαιτεί πολλά από το σώμα του παίκτη: οι επαγγελματίες αναπτύσσουν ταχύτητες αστραπιαίας αντίδρασης, φτάνουν σε καρδιακούς παλμούς που μπορούν να ταιριάξουν με τους σπρίντερ και κάνουν επτά κινήσεις χεριών ανά δευτερόλεπτο κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Είναι γεγονός, βεβαίως, ότι δεν απαιτούν όλα τα ολυμπιακά αθλήματα κορυφαία φυσική κατάσταση: σκεφτείτε τη σκοποβολή σαν χαρακτηριστικό παράδειγμα. Ωστόσο, είναι κατανοητό ότι οι ιθύνοντες πιστεύουν ότι τα βιντεοπαιχνίδια είναι το αντίθετο του «ενεργού» τρόπου ζωής που προωθούν οι Ολυμπιακοί Αγώνες.

Κατά τη δεκαετία του 2010, τα esports έγιναν επαγγελματικά, με ομάδες πλήρους απασχόλησης να σχηματίζονται γύρω από παιχνίδια μάχης, καρτών και στρατηγικής. Τα τουρνουά τους σήμερα μπορούν να πληρώσουν έως και 30 εκατομμύρια δολάρια σε χρηματικά έπαθλα και να γεμίσουν τεράστια γήπεδα με πολλές χιλιάδες θεατές.  Η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή πηγαίνει… μπρος και  πίσω με το gaming εδώ και χρόνια. Ονόμασε τα esports «μια αθλητική δραστηριότητα» το 2017, αλλά την ίδια χρονιά ο πρόεδρος της ΔΟΕ είπε σε συνέντευξή του: «Θέλουμε να προωθήσουμε τη μη διάκριση, τη μη βία και την ειρήνη μεταξύ των ανθρώπων. Αυτό δεν ταιριάζει με τα βιντεοπαιχνίδια, που αφορούν τη βία, τις εκρήξεις και τις δολοφονίες».  Στον αντίποδα, η ΔΟΕ υποστήριξε την πρώτη «Olympic Virtual Series», μια ομάδα εκδηλώσεων esports ενόψει των αγώνων του Τόκιο. Επίσης, τονίστηκε ότι το 2024 είναι «πρόωρο» να συμπεριλάβει τα esports, αλλά η πόρτα είναι ανοιχτή για το 2028, όταν οι αγώνες έχουν προγραμματιστεί να φιλοξενηθούν στο Λος Άντζελες.

Για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, που υποφέρουν από την πτώση της τηλεθέασης και τη γήρανση της τηλεθέασης, τα esports μπορούν να προσελκύσουν ένα σημαντικό νεανικό κοινό. Τα νέα ολυμπιακά αθλήματα που περιλαμβάνονται φέτος, όπως το skateboard, το σέρφινγκ και η αναρρίχηση φαίνονται σκόπιμα επιλεγμένα για να προσελκύσουν τους νεότερους θεατές, αλλά αυτά δεν έχουν σχεδόν την εμβέλεια του Fortnite ή του Overwatch. Τα Esports βρίσκονται σε άνοδο και φαίνεται ότι η ΔΟΕ αρχίζει να συνειδητοποιεί ότι μπορεί να χρειάζεται esports περισσότερο από ότι τα esports τους Ολυμπιακούς Αγώνες.