Έντονη αντίδραση του ΤΕΦΑΑ Κομοτηνής στο νέο αθλητικό νομοσχέδιο

Το νέο αθλητικό νομοσχέδιο υπονομεύει τη δημόσια υγεία, υποστηρίζουν με κοινό τους ψήφισμα όλες οι Σχολές και τα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού της χώρας, μεταξύ των οποίων η Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΣΕΦΑΑ) Κομοτηνής και το ομώνυμο ΤΕΦΑΑ της πόλης, με υπογράφουσα την κοσμήτορα Ελένη Δούδα.

Το ψήφισμα αφορά το νέο νομοσχέδιο με τίτλο «Αθλητικός Εθελοντισμός, Αθλητισμός Αναψυχής και Άθληση για Όλους, Πνευματικός Αθλητισμός, Ηλεκτρονικός Αθλητισμός (e-sports), Εργασιακός Αθλητισμός και λοιπές τροποποιήσεις της αθλητικής νομοθεσίας».

Ομόφωνα τα ΤΕΦΑΑ θεωρούν ότι το Νομοσχέδιο:

  1. Υπονομεύει τη δημόσια υγεία και την ποιότητα ζωής των πολιτών καθώς και τη δημόσια πανεπιστημιακή εκπαίδευση με την εισαγωγή του «Εκπαιδευτή» που θα εκπονεί και θα αξιολογεί προγράμματα άσκησης, μεταξύ άλλων, για παιδιά, εγκύους, ηλικιωμένους, άτομα χωρίς εμπειρίες άθλησης, άτομα σε ομάδες υψηλού κινδύνου νόσησης, άτομα με χρόνιες παθήσεις, ομάδες ατόμων με διαφορετικά σωματικά και ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά,αρκεί να έχει παρακολουθήσει σεμινάριο δήθεν πιστοποιημένου ιδιωτικού φορέα.
     
  2. Παραγνωρίζει ότι, για την ορθή εφαρμογή των προγραμμάτων άσκησης αναψυχής και άθλησης για όλους, απαιτούνται εξειδικευμένες επιστημονικές γνώσεις για να μπορεί ένας επαγγελματίας άσκησης, να αναλάβει να γυμνάσει άτομα κάθε ηλικίας, με διαφορετικό αθλητικό και ιατρικό ιστορικό και διαφορετικά ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά, σε ατομικά ή ομαδικά προγράμματα σε γυμναστήρια, σε αίθουσες ή στην ύπαιθρο, σε δρομικές δραστηριότητες κτλ.
     
  3. Παραβλέπει ότι η άσκηση διαταράσσει έντονα τη φυσιολογική λειτουργία του οργανισμού, και αν δεν γίνει στοχευμένα και με βάση τις καθιερωμένες επιστημονικές αρχές, αντί να βελτιώσει την υγεία ή την απόδοση, μπορεί να προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στη σωματική, ψυχική και κοινωνική υγεία των ασκούμενων.
     
  4. Παραβλέπει ότι η άθληση και η άσκηση διεξάγονται σε κοινωνικά πλαίσια, όπου υπάρχει συνεχής κοινωνική αξιολόγηση, κοινωνικές αλληλεπιδράσεις και μεταβαλλόμενες κοινωνικές δυναμικές, οι οποίες μπορεί να έχουν θετικές ή αρνητικές επιδράσεις στην ψυχοκοινωνική υγεία των ασκούμενων ανάλογα με το ψυχοκοινωνικό κλίμα που επικρατεί, στη διαμόρφωση του οποίου συμβάλλει καθοριστικά ο επαγγελματίας που σχεδιάζει, καθοδηγεί και αξιολογεί τα προγράμματα άσκησης με μεθοδικό τρόπο.
     
  5. Παραβλέπει ότι οι επαγγελματίες των προγραμμάτων άσκησης και αναψυχής για όλους χρειάζεται να είναι εφοδιασμένοι με επιστημονικές γνώσεις ανατομίας και φυσιολογίας για το πως λειτουργεί το ανθρώπινο σώμα, να διαθέτουν παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια για να καθοδηγήσουν παιδιά και εφήβους με μεθοδικό τρόπο, να έχουν υψηλό επίπεδο γνώσεωνστην ψυχολογία και στην κινητική συμπεριφορά για να κινητοποιήσουν τους ασκούμενους κάθε ηλικίας, με ή χωρίς προβλήματα υγείας, να γυμνάζονται δια βίου με υγιεινό και ασφαλή τρόπο. Γνώσεις που παρέχει μόνο ένα πανεπιστημιακό Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΤΕΦΑΑ).
     
  6. Δημιουργεί πρόσφορο έδαφος για την κατάργηση των προγραμμάτων άσκησης για όλους, τα οποία εδώ και τέσσερις δεκαετίες υλοποιούνται από την Τοπική Αυτοδιοίκηση και πρωτίστως απευθύνονται σε κοινωνικά ευάλωτες ομάδες.

    Εκφράζουμε τις επιφυλάξεις μας και για αρκετές ακόμη διατάξεις του νομοσχεδίου,για τις οποίες θα τοποθετηθούν αναλυτικά τα αρμόδια όργανα των πανεπιστημίων μας και σύλλογοι των αποφοίτων μας.

Οι συνυπογράφοντες και οι συνυπογράφουσες ουσες καλούν την κυβέρνηση να αποσύρει τις προτεινόμενες αντιεπιστημονικές και επικίνδυνες για τη δημόσια υγεία διατάξεις του νομοσχεδίου και να προβεί στις αναγκαίες τροποποιήσεις των άρθρων του νομοσχεδίου σε συνεργασία με τα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΤΕΦΑΑ) των ΑΕΙ της χώρας, που είναι οι αρμόδιοι επιστημονικοί φορείς αθλητισμού και άσκησης και, εκ της αποστολής τους, έχουν ιδρυθεί για να υπηρετούν τον αθλητισμό τόσο σε επίπεδο πρωταθλητισμού όσο και σε επίπεδο αναψυχής και άθλησης για όλους, προάγοντας την υγεία και την ποιότητα ζωής των πολιτών κάθε ηλικίας.

Ακόμα, ζητούν το Κοινοβούλιο να αναγνωρίσει ότι, για τον ορθό σχεδιασμό και την ορθή εφαρμογή των προγραμμάτων άσκησης αναψυχής και άθλησης για όλους (ΠΑγΟ), απαιτούνται εξειδικευμένες επιστημονικές γνώσεις, οι οποίες παρέχονται στα πιστοποιημένα προγράμματα σπουδών των Τμημάτων Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού των ΑΕΙ της χώρας. Τέλος, οι Σχολές και τα ΤΕΦΑΑ της χώρας, συμπεριλαμβανομένου αυτού του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, ζητούν επίσης την υποστήριξη κάθε Έλληνα πολίτη στο αίτημά τους.