Ο Ιβάν Σαββίδης μεταξύ των μνηστήρων για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης

Η Παρασκευή 16 Οκτωβριου είναι η καταληπτική ημερομηνια εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ).

Εάν δεν υπάρξει ανατροπή, τρία σχήματα αναμένεται να εκδηλώσουν ενδιαφέρον, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες που μετέδωσε το μεσημέρι η Καθημερινή και μεταξύ αυτών υπάρχει και κοινοπραξία στην οποία συμμετέχει ο ιδιοκτήτης του ΠΑΟΚ και παλιότερα της ΣΕΚΑΠ Ιβάν Σαββίδης.

Η πρώτη κοινοπραξία είναι του αμερικανικού επενδυτικού ταμείου BlackSummit Financial με την αμερικανική κρατική αναπτυξιακή τράπεζα International Development Finance Corporation (DFC), της οποίας ο διευθύνων σύμβουλος Ανταμ Μπέχλερ είχε, στα τέλη του μήνα, πραγματοποιήσει συνάντηση με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και με μέλη της κυβέρνησης στο Μέγαρο Μαξίμου. Επίσης, η DFC αναμένεται από κοινού με την εταιρεία Onex να προχωρήσει στην απόκτηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, μετά και την οριστικοποίηση της πρότασής τους που τοποθετείται μέχρι τα τέλη του μήνα. Ως προς την BlackSummit Financial, έχει κατά το παρελθόν επενδύσει σε ελληνικές εισηγμένες στο Χρηματιστήριο εταιρείες, ενώ το ενδιαφέρον για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης καταδεικνύει τη γεωπολιτική σημασία που έχει η περιοχή για τις ΗΠΑ, όπως έχουν δηλώσει στο πρόσφατο παρελθόν αμερικανικές διπλωματικές πηγές.

Το δεύτερο σχήμα που αναμένεται να συμμετάσχει στη φάση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος περιλαμβάνει τις εταιρείες Goldair, τη γαλλική Bolloré και τον όμιλο Κοπελούζου, με τη συμμετοχή καθεμίας οντότητας να είναι ισότιμη στην κοινοπραξία. Η Goldair, μέσω της συμμετοχής της στον διαγωνισμό, προσβλέπει στα οφέλη από τη δημιουργία ισχυρών συνεργειών, δεδομένου ότι δραστηριοποιείται στις σιδηροδρομικές μεταφορές μέσω της Rail Cargo Logistics – Goldair, στην παροχή υπηρεσιών μεταφορών και logistics προς τρίτους (Goldair Cargo), ενώ έχει ισχυρή «βάση» στα αεροδρόμια, παρέχοντας μέσω της Goldair Handling υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών και επιβατών. H Bolloré κατέχει ηγετική θέση στους τομείς των μεταφορών και των logistics, αποτελώντας μια από τις δέκα μεγαλύτερες εταιρείες του είδους της παγκοσμίως. Κατά το πρώτο εξάμηνο της φετινής χρονιάς, η γαλλική εταιρεία εμφάνισε προσαρμοσμένα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) ύψους 948 εκατ. ευρώ και έσοδα ύψους 11,6 δισ. ευρώ. Ο όμιλος Κοπελούζου διαθέτει, ήδη, παρουσία στην Αλεξανδρούπολη όπου κατασκευάζει μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από φυσικό αέριο ισχύος 600-700 MW, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2022.

Το τρίτο σχήμα που αναμένεται να εκδηλώσει ενδιαφέρον περιλαμβάνει τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης, του οποίου το 67% ελέγχει η κοινοπραξία South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT) Limited. Σε αυτήν συμμετέχουν η γερμανική Deutsche Invest Equity Partners GmbH, η Belterra Investments Ltd. συμφερόντων του Ιβάν Σαββίδη, και η γαλλική Terminal Link SAS.

Το λιμάνι εμφανίζει ισχυρές προοπτικές για τον προτιμητέο επενδυτή, καθώς προσφέρει δυνατότητα εξυπηρέτησης συνδυασμένων μεταφορών με θαλάσσια, οδικά, σιδηροδρομικά και εναέρια μέσα. Βρίσκεται σε σημείο το οποίο συνδέεται πλέον άμεσα με την Εγνατία Οδό και τον σιδηροδρομικό άξονα προς Θεσσαλονίκη, αλλά και προς τα τουρκικά και τα βουλγαρικά σύνορα, ενώ γειτνιάζει με τον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου (TAP) και την όδευση του κάθετου συνδετήριου αγωγού Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB).

Επίσης, το υπουργείο Υποδομών προωθεί την κατασκευή της ανατολικής περιφερειακής οδού της Αλεξανδρούπολης, του συνδετήριου κλάδου με το λιμάνι Αλεξανδρούπολης και του κόμβου σύνδεσης με τον κλάδο προς Εγνατία Οδό, έργο που είναι ύψους 55 εκατ. ευρώ. Πάντως το τελευταίο διάστημα έχει διαμορφωθεί κλίμα που δείχνει ότι φαβορί για το λιμάνι είναι η αμερικανική κοινοπραξια και αουτσάιντερ αυτή στην οποία συμμετέχει και ο Ιβάν Σαββίδης. Σε κάθε περίπτωση, οι εξελίξεις για τον ΟΛΑ μετά την εκπνοή της ημερομηνίας θα ειναι καταιγιστικές.