Έντονο διπλωματικό και πολιτικό παρασκήνιο γύρω από το φετινό παραδοσιακό πανηγύρι πάλης στον Έβρο

 

Την παράδοση που θέλει το πανηγύρι της πάλης με λάδι να γίνεται το πρώτο Παρασκευοσαββατοκύριακο  του  Αυγούστου κάθε έτους, με επίκεντρο τον τεκέ της Ρούσας στον Έβρο, τηρεί απαρέγκλιτα και φέτος η Επιτροπή Μουσουλμάνων Αλεβιτών Θράκης παίρνοντας στα χέρια της μία εκδήλωση με ιστορία επτά αιώνων.

Μάλιστα, για δεύτερη χρονιά οι Αλεβίτες της Θράκης διαφοροποιούνται από την προσπάθεια πολιτικοποίησης (ή αν θέλετε τουρκοποίησης) του πανηγυριού και αλλοτρίωσης της πολιτιστικής κληρονομιάς τους και ήδη ανακοίνωσαν τη διεξαγωγή του τριήμερου πανηγυριού με τους παραδοσιακούς αγώνες πάλης με λάδι για τις 3, 4 και 5 Αυγούστου.

Πρόκειται για μια παραδοσιακή Αλεβίτικη εκδήλωση που λαμβάνει χώρα εδώ και 7 αιώνες στο ύψωμα «Χίλια» στη Ρούσα Μικρού Δερείου στο νομό Έβρο. Σε ανακοίνωσή τους ο πρόεδρος της Επιτροπής Μουσουλμάνων Αλεβιτών Θράκης Αχμέτ Καρά Χουσεΐν και ο αρχιερέας (Başpostnişin) του Τεκέ Σεγήτ Αλή Σουλτάν, Ισμαήλ Ογλού Μεμέτ απευθύνουν ανοιχτή πρόσκληση προς κάθε ενδιαφερόμενο να παραβρεθεί στην εκδήλωση σημειώνοντας πως «η παρουσία σας στην εκδήλωσή μας αυτή που διοργανώνουμε στις 3, 4 & 5 Αυγούστου 2018 θα αποτελέσει ιδιαίτερη τιμή και χαρά για όλους τους μουσουλμάνους Αλεβίτες της Θράκης».

Οι εκδηλώσεις στο ύψωμα Χίλια του Δήμου Σουφλίου νομού  Έβρου έχουν θρησκευτική  χροιά για τους Μπεκτασήδες και συνάντησε εύλογες αντιδράσεις η προσπάθεια πολιτικοποίησης και αλλοίωσης του παραδοσιακού του χαρακτήρα από την δεκαετία του`90 και έπειτα (κάτι που έχει καταγράψει διαχρονικά η εφημερίδα  “Χρόνος” όπου κανείς μπορεί να αναζητήσει σχετικά δημοσιεύματα καλύπτοντας δημοσιογραφικά κάθε έτος σχεδόν το πανηγύρι πάλης στα Χίλια) .

Οι αντιδράσεις αυτές έγιναν πιο έντονες την τελευταία διετία και αναδεικνύονται και στα όσα μοιράστηκε δημόσια χθες μέσω της συχνότητας του Ράδιο Χρόνος πρόεδρος της Επιτροπής Μουσουλμάνων Αλεβιτών Θράκης Αχμέτ Καρά Χουσεΐν που ανέφερε χαρακτηριστικά: «Τον σύλλογο Χίλια τον ιδρύσαμε για διευκόλυνση, ώστε να γίνεται αυτό το πανηγύρι, αλλά αυτό παρασύρθηκε αλλού και πήρε έναν άλλο δρόμο.

Πολιτικοποιήθηκε, υπάρχουν πολιτικά μηνύματα, ενώ είναι μια γιορτή θρησκευτική, αλλά με τον σύλλογο πήρε άλλο δρόμο. Από την στιγμή που έγινε έτσι όλοι είπαμε ότι θα κάνουμε το πανηγύρι όπως ήτανε επτακόσια χρόνια, αιώνες τώρα, εμείς θέλουμε το παλιό πανηγύρι».

Και μπορεί η Επιτροπή Μουσουλμάνων Αλεβιτών Θράκης να έχει δρομολογήσει το πανηγύρι για το πρώτο τριήμερο του Αυγούστου, όμως ο σύλλογος “Χίλια” που είχε ταυτιστεί με το πανηγύρι τα προηγούμενα χρόνια κυκλοφόρησε τις δικές του προσκλήσεις, στις οποίες έχει δοθεί έντονη δημοσιότητα από τα τουρκόφωνα μέσα της περιοχής, για πανηγύρι που θα γίνει στην τοποθεσία Χίλια στις 27, 28 και 29 Ιουλίου. Μια εβδομάδα πριν από το άλλο δηλαδή.

Ο πρόεδρος της Επιτροπής Μουσουλμάνων Αλεβιτών Θράκης Αχμέτ Καρά Χουσεΐν στην εξέλιξη αυτή δηλώνει τα παρακάτω: «Ο σύλλογος ανακοίνωσε ότι θα γίνουν οι εκδηλώσεις την επόμενη βδομάδα, κάτι που εμείς δεν θα το επιτρέψουμε, το δηλώνω δημόσια. Δεν μπορεί να γίνει μια γιορτή δύο φορές. Εμείς έχουμε άδεια από το υπουργείο να το διοργανώσουμε. Από την στιγμή αυτή κάνουμε προσπάθειες ώστε να τους απομακρύνουμε από τον χώρο αυτό».

Προγενέστερη αυτών των εξελίξεων είναι απόφαση του υπουργείου Παιδείας (και Θρησκευμάτων) να χορηγήσει  άδεια στην Επιτροπή Μουσουλμάνων Αλεβιτών Θράκης για τη τέλεση θρησκευτικών τελετών στον Τεκέ Ρούσας. Συνεπώς το όλο θέμα αποκτά και πολιτική διάσταση.

Πάντως στο παρασκήνιο αυτής της ιστορίας υπάρχει και αποκαλούμενη “Συμβουλευτική Επιτροπής Μειονότητας Δυτικής Θράκης” που συνεδρίασε εκτάκτως πριν μερικές μέρες, προκειμένου να επιτύχει την διοργάνωση ενός κοινού πανηγυριού, με επίκεντρο όμως τη δράση του συλλόγου Χίλια και όχι την θρησκευτική παράδοση των Αλεβιτών. Ενδεικτικό και αυτό της προσπάθειας καπελώματος μίας θρησκευτικής παράδοσης αιώνων.

Σε κάθε περίπτωση η Επιτροπή Μουσουλμάνων Αλεβιτών Θράκης δηλώνει παρούσα στην προάσπιση των θρησκευτικών παραδόσεων και καλεί όλον τον κόσμο σε ένα πανηγύρι με αγώνες παραδοσιακής πάλης με λάδι που έχουν ιστορία εφτά αιώνων – με αποτέλεσμα πλέον το θέμα να μην αποτελεί μόνο αθλητικό και πολιτιστικό, λόγω της συγκεκριμένης παράδοσης, αλλά να έχει πάρει διαστάσεις πολιτικές και… διπλωματικές.