Έρευνα: Οι επενδύσεις στην Θράκη του Κοπελούζου, η σχέση με το ποδόσφαιρο και… η Skoda Ξάνθη

Εντόνως ακούγεται τα τελευταία εικοσιτετράωρα το όνομα του γνωστού επιχειρηματία Δημήτρη Κοπελούζου ως πιθανού νέου μεγάλου αφεντικού στην Skoda Ξάνθη. Μπορεί ο ίδιος ο Πανόπουλος να διαψεύδει, ωστόσο από την πλευρά της η εφημερίδα «Ώρα των Σπορ» επιμένει και το ThrakiSportS αναζήτησε περισσότερες πληροφορίες αναφορικά με το προφίλ της γνωστής επιχειρηματικής οικογένειας Κοπελούζου και τις σχέσεις με τα σπορ αλλά και την Θράκη μας.

Άλλωστε ο όμιλος Κοπελούζου έχει παρουσία στην περιοχή μας. Πολύ πρόσφατα μάλιστα απέκτησε τον έλεγχο του αεροδρομίου της Χρυσούπολης- ή για την ακρίβεια, μετέχει στο σχήμα που απέκτησε τον έλεγχό του, όπως και 13 ακόμα σε όλη τη χώρα. Ήταν τέλη Δεκεμβρίου του 2015 όταν ανακοινώθηκε η πρώτη μεγάλη συμφωνία αποκρατικοποιήσεων επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.

 width=Η κοινοπραξία της γερμανικής Fraport AG με τον Όμιλο Κοπελούζου υπέγραψαν με το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε (ΤΑΙΠΕΔ) τις συμβάσεις παραχώρησης για τη λειτουργία, τη διαχείριση, την ανάπτυξη και τη συντήρηση 14 περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδας για 40 χρόνια, ανάμεσά τους αυτό της Καβάλας (KVA), της Θεσσαλονίκης (SKG), του Ακτίου και άλλης μιας ενδεκάδας σε νησιά. Η ανάληψη της λειτουργίας των αεροδρομίων έχει προγραμματιστεί για το φθινόπωρο του 2016, με την ταυτόχρονη προκαταβολή του τιμήματος παραχώρησης ύψους 1.234.000.000€ από την κοινοπραξία.

«Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες και πιο επωφελείς επενδύσεις με εθνικά και κοινωνικά κριτήρια. Η παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδας αναμφίβολα αποτελεί μία βάση επανεκκίνησης της ελληνικής οικονομίας, ειδικά σε μία από τις πιο κρίσιμες χρονικές περιόδους που διανύει σήμερα η χώρα. Τα οφέλη σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο είναι πολλαπλά και η σύμπραξη των δύο εταιρειών, αποτελεί εγγύηση για την επιτυχή υποστήριξη του τουρισμού που αποτελεί τη βαριά βιομηχανία της Ελλάδας, την ενίσχυση της εθνικής ανταγωνιστικότητας και Οικονομίας και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας», είχε δηλώσει τότε ο ιδρυτής και πρόεδρος του Ομίλου Κοπελούζου, Δημήτρης Κοπελούζος.

 width=Ωστόσο η κύρια ενασχόληση του Ομίλου Κοπελούζου είναι ασφαλώς η ενέργεια. Ένα από τα πιο σημαντικά του έργα είναι αυτό του Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου Αλεξανδρούπολης (ΑΣΦΑΑ), στο οποίο προβλέπεται και η δημιουργία πλωτού τερματικού σταθμού LNG στην θαλάσσια περιοχή του Θρακικού πελάγους. Το ΑΣΦΑΑ αποτελεί ένα σύγχρονο, πρωτοποριακό και υψηλής τεχνολογίας έργο που αποτελείται από μία υπεράκτια πλωτή μονάδα παραλαβής, αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου και από ένα σύστημα υποθαλάσσιου και χερσαίου αγωγού μέσω του οποίου το φυσικό αέριο προωθείται στο Εθνικό Σύστημα (Μεταφοράς) Φυσικού Αερίου και από εκεί προς τους τελικούς καταναλωτές. Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην επίσημη ιστοσελίδα gastrade, το ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης έχει επίσης την δυνατότητα να συνδεθεί και να τροφοδοτεί με φυσικό αέριο και άλλα συστήματα μεταφοράς φυσικού αερίου που προγραμματίζεται να αναπτυχθούν στο μέλλον όπως ο TAP (Trans Adriatic Pipeline).

Ploio 1_34040773Η πλωτή μονάδα θα είναι μόνιμα αγκυροβολημένη σε σταθερό σημείο και σε απόσταση 17,6 χλμ ΝΔ από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και 10 χλμ από την απέναντι ακτή της Μάκρης. Η εμπορική λειτουργία του ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης αναμένεται το 2018 και  αποσκοπεί στη δημιουργία μίας τέταρτης πύλης εισαγωγής φυσικού αερίου στην χώρα μας, δυναμικότητας παροχής έως 700.000 κυβικών μέτρων ανά ώρα ή 6,1 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως και αποθηκευτικής ικανότητας έως 170.000 κυβικών μέτρων (κ.μ.) υγροποιημένου φυσικού αερίου. Εκτιμάται ότι θα διασφαλίσει νέες ποσότητες φυσικού αερίου για την τροφοδοσία της ελληνικής και της περιφερειακής αγοράς της ΝΑ Ευρώπης.

Ο Όμιλος Κοπελούζου είχε συμμετοχή και στον περίφημο αγωγό πετρελαίου «Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη» που τόσα χρόνια μας απασχόλησε αλλά δεν έγινε ποτέ, παρόλο που εσχάτως έχουν αρχίσει να ξανακούγονται φωνές ότι το έργο μπορεί να ξεπαγώσει. Επίσης, στην Θράκη έχει ένα από τα μεγαλύτερα αιολικά πάρκα της χώρας, ισχύος 10,8 MW, που εγκαινιάστηκε πριν από πέντε χρόνια στην ορεινή περιοχή του Κέχρου Ροδόπης και αποτελούσε προέκταση ήδη λειτουργούντος, το οποίο είναι το μεγαλύτερο ενοποιημένο αιολικό πάρκο στην Ελλάδα με ισχύ 62,5 MW. Κατασκευάστηκε από τις Damco Energy και Διεθνής Κατασκευαστική ΑΤΤΝΕ των ομίλων Κοπελούζου και Σαμαρά. Αποτελείται από 71 ανεμογεννήτριες οι οποίες εκτείνονται σε κορυφογραμμή μήκους περίπου 30 χλμ.

 width=«Το αιολικό πάρκο που κατασκεύασαν οι εταιρίες μας θα προσφέρει καθαρή “πράσινη” όπως συνηθίζεται να λέγεται ενέργεια που είναι ικανή να καλύψει τις ανάγκες σε ηλεκτρισμό μιας πόλης 60 χιλιάδων οικογενειών. Η ετήσια παραγωγή του, που ανέρχεται σε 170 KW μειώνει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 150.000 τόνους το χρόνο», έλεγε τότε ο κ. Κοπελούζος που πρόσθετε ότι «η συνεισφορά των έργων είναι πολλαπλά ωφέλιμη για τους κατοίκους των ακριτικών περιοχών των νομών Ροδόπης και Εβρου όπου αναπτύχθηκαν αποδίδοντας το 2% των ακαθάριστων εσόδων από την λειτουργία των αιολικών πάρκων στους όμορους δήμους και κοινότητες που υπολογίζονται σε 240.000 ευρώ ετησίως».

Αυτοδηµιούργητος επιχειρηµατίας, ο Δηµήτρης Κοπελούζος ξεκίνησε τη δραστηριότητά του ως έµπορος αυτοκινήτων (ό,τι κατά βάση επαγγέλλεται ο Χρήστος Πανόπουλος δηλαδή). Βουλευτής Κυκλάδων την περίοδο 1981-1985, συµµετείχε ως µέλος της τότε Επιτροπής Εµπορίου και Βιοµηχανίας. Ο όμιλός του σήµερα περιλαµβάνει διάφορες θυγατρικές και δραστηριοποιείται στους τοµείς του φυσικού αερίου, της ηλεκτρικής ενέργειας, της διαχείρισης αποβλήτων, της διαχείρισης µαρινών και του real estate.

 width=Βασικό όχηµα για τη δραστηριοποίηση στο φυσικό αέριο αποτελεί η Προµηθέας Gas A.E., στην οποία µετέχει µε ποσοστό 50% η ρωσική Gazpromexport Limited, θυγατρική του ρωσικού κολοσσού της Gazprom, η εμπλοκή της οποίας στον αθλητισμό και ειδικά στο ποδόσφαιρο είναι γνωστή (άλλωστε αποτελεί και βασικότατο χορηγό της UEFA για το Champions League).

Η στενή σχέση του οµίλου µε έργα ρωσικών συµφερόντων δεν σταµατά όμως στην ενέργεια. Πρόσφατα ανέλαβε την ανακατασκευή και διαχείριση του επιβατικού σταθμού στο αεροδρόμιο Pulkovo της Αγίας Πετρούπολης, μιας περιοχής με έντονο ορθόδοξο θρησκευτικό στοιχείο και με ιδιαίτερους πολιτιστικούς δεσμούς με την Ελλάδα.

Ωστόσο εδώ και δυο χρόνια ο όμιλος Κοπελούζου έχει σχέση και με τον αθλητισμό, αν και δεν έχει διαφημιστεί πολύ. Μέσω της θυγατρικής του «Helvason Ltd», συμμετέχει στο επενδυτικό σχήμα της Emma Delta που ανακηρύχθηκε ανάδοχος στον διαγωνισμό για το 33% του ΟΠΑΠ (μαζί με το τσέχικο fund PPF και τον όμιλο Μελισσανίδη).

 width=Μάλιστα, ο Χρήστος Κοπελούζος, γιος του Δημήτρη, συμμετέχει στο διοικητικό συμβούλιο της ΟΠΑΠ ΑΕ ως μη εκτελεστικό μέλος. «Ο κ. Κοπελούζος γεννήθηκε το 1979 στην Αθήνα και σήμερα είναι Co CEO του Ομίλου Κοπελούζου ο οποίος δραστηριοποιείται επιχειρηματικά στους τομείς του Φυσικού Αερίου, των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, της Παραγωγής και Συναλλαγής Ηλεκτρικής Ενέργειας,  του Real Estate, των Συμβάσεων Παραχώρησης, των Αεροδρόμιων και των Τυχερών Παιχνιδιών», επισημαίνεται στο βιογραφικό σημείωμα για το πρόσωπό του στην ιστοσελίδα του ΟΠΑΠ. Υπενθυμίζεται ότι ο υιός Κοπελούζος, σε αντίθεση με τον πατέρα, εμφανίζεται, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, ιδιαίτερα ένθερμος στο ενδεχόμενο να εμπλακεί ο όμιλος στο πρότζεκτ Skoda Ξάνθη.

Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι η Ξάνθη δεν (φέρεται να) είναι η πρώτη ομάδα που χτυπά την πόρτα του Ομίλου Κοπελούζου. Δέκα χρόνια πριν υπήρχαν πρωτοσέλιδα δημοσιεύματα ότι ο όμιλος θα εμπλακεί στα διοικητικά του ΠΑΟΚ, με τον τότε πρόεδρό του Γιάννη Γούμενο να αποκαλύπτει μάλιστα και προχωρημένες συζητήσεις του με τον Δημήτρη Κοπελούζο, οι οποίες όμως ποτέ δεν ευδοκίμησαν. Ο ίδιος ο επιχειρηματίας δεν μίλησε ποτέ για τα αίτια του ναυαγίου.

 width=Σε αντίθεση πάντως με αυτό που νομίζουν αρκετοί, αγαπάει το ποδόσφαιρο και το έχει ταυτίσει με τα πρώτα του επιχειρηματικά βήματα. Μαζί με τον αδελφό του Μανώλη έζησαν φτωχά παιδικά χρόνια. Πολλές φορές ο Δημήτρης Κοπελούζος θυμάται τις εποχές που για το χαρτζιλίκι τους, πουλούσαν στυλό έξω από το γήπεδο του Παναθηναϊκού στην Λεωφόρο Αλεξάνδρας. «Ακριβώς επειδή ξεκίνησε από το μηδέν, ακόμη και σήμερα που συγκαταλέγεται μεταξύ των κορυφαίων επιχειρηματιών της χώρας, παραμένει απλός και προσιτός», λένε όσοι τον γνωρίζουν.

 width=Η «αυτοκρατορία» που πλέον έχει χτίσει ο Δημήτρης Κοπελούζος, αν προσπαθήσει να την συνοψίσει κανείς, στηρίζεται σε 13 «πυλώνες» ανάπτυξης. Aυτοί είναι οι εξής: ο OΠAΠ, Προμηθέας Gas, η Damco, η Nelco και η Enel Green Power, η Redex, η Horizon Air Investments, η κ/ξ Capital Gateway, η Mαρίνα Zέας, η Metropolitan Expo, οι Silcio και Piritium. Εσχάτως όμως ο διάδοχος Χρήστος Κοπελούχος, που έχει αναλάβει κρίσιμο ρόλο στον οικογενειακό όμιλο φέρνοντας έναν «αέρα» ανανέωσης, δείχνει ενδιαφέρον για νέους και ταχύτατα αναπτυσσόμενους τομείς, όπως το διαδίκτυο και τα new media. Ετσι ίδρυσε την εταιρεία Primeweb που αποτελεί την βασική μέτοχο, μεταξύ άλλων, και του ειδησεογραφικού site «newsbeast» που είναι από τις κορυφαίες σε επισκεψιμότητα ελληνικές ιστοσελίδες.

Τελευταία ακούστηκε το όνομά του και για ενεργότερη εμπλοκή στο Mega Channel – αν και μάλλον δεν ισχύει, οπότε κανείς δεν μπορεί να ξέρει τι ισχύει πραγματικά.

Αν πάντως η πληροφορία ευσταθεί, οι διαπραγματεύσεις πράγματι γίνονται και η συμφωνία κατορθώσει τελικά να επιτευχθεί, ένα θα είναι σίγουρο: ότι με την είσοδο της οικογένειας Κοπελούζου στην Skoda Ξάνθη, η ομάδα (όπως και κάθε ομάδα που θα είχε ένα τέτοιο όνομα από πίσω) αλλάζει επίπεδο. Αλλά είπαμε, τίποτα δεν είναι σίγουρο. Και το πιο σημαντικό από όλα: ο ίδιος ο Πανόπουλος διαψεύδει…